Bedensel Engelliler
Doğum öncesi anne karnında, doğum sırası ve doğum sonrası dönemde, herhangi bir nedene bağlı olarak iskelet (kemik), kas ve sinir sistemindeki bozukluklar sonucu, bedensel yetenekleri kısmen ya da tamamen kaybeden, toplumsal yaşama ve günlük hayata uyum sağlamada çeşitli güçlüklerle karşılaşıp destek hizmetlerine ihtiyaç duyan kişilere bedensel engelli bireyler denir. Dünya Sağlık Örgütü (WHO) bu durumu bir bozukluk veya özür nedeniyle yaş, cinsiyet, sosyal ve kültürel faktörlere bağlı olarak kişiden beklenen rollerin kısıtlanması veya yerine getirilememesi hali olarak açıklamaktadır. Tüm bu tanımlara baktığımızda birçok neden bedensel engele sebep olabilmekte; engel türleri yaş, cinsiyet, doğum öncesi, sırası ya da sonrası sebepler olarak kendi aralarında farklılık göstermektedir.
Özellikle eğitsel olarak baktığımızda serebral palsi, kas hastalıkları, genetik bozukluklar (west, down, rett, william sendromları vb.), kol-bacak güçsüzlükleri veya felci, yürüyüş ve denge bozuklukları gibi fizyoterapiye ihtiyaç duyulan konularda bireylerin tedavi ile farklı oranlarda topluma ayak uydurması sağlanabilir. Rehabilitasyon merkezi denildiğinde, ilk akla gelen zihinsel engel olsa da donanımlı rehabilitasyon merkezlerinde eğitim ile koordineli olarak alanında uzman fizyoterapistler ile çalıştırılmakta, hem zihinsel hem bedensel engellilere yönelik farklı eğitim programları uygulanmaktadır. Ankara/Etimesgut bölgesinde faaliyet gösteren Kardelen Özel Eğitim ve Rehabilitasyon Merkezi, milli eğitimin temel hedefleri doğrultusunda özel eğitime ihtiyaç duyan tüm bireylere işlevsel ve kişiye özel programlanmış eğitimler vermektedir.
Çeşitli nedenlerle vücutta oluşan fonksiyon eksikliklerini gidermeyi amaçlayan, elektrik akımı, sıcak ya da soğuk uygulaması, egzersizler ya da çeşitli dalgalarla hastalara tedavi uygulanan fizyoterapi yöntemleri Kardelen Özel Eğitim ve Rehabilitasyon merkezinde başarı ile uygulanmaktadır. Özel eğitim gerektiren bireylerin fizyoterapisi, normal fizyoterapinin dışında belli hasiyetler barındırmaktadır. Tüm sağlık kontrollerinden ve fizyoterapist raporlarından hareketle uygulanacak egzersizlerin bedensel engelli bireylerin özelliklerine uygun olarak belirlenmesi gerekir. Yapılacak egzersizlerde öncelikli olarak majör kasların daha sonra minor kasların gelişimi hedeflenir. Egzersizlerin ilk zamanlar oyunla karışık yapılması ve kolaydan zora doğru ilerlenmesi, egzersiz sonunda bireyleri motive edici ve takdir edici sözlerin söylenmesi, somut ödüllerin verilmesi elde edilecek başarı açısından dikkat edilmesi gereken hususlardır. Yoğun dikkat isteyen karmaşık egzersizlerden kaçınılmalı, sürekli güler yüzlü, tatlı mimik ve jestlerle çocukların mutlu olmasına gayret edilmelidir.